Umrežimo se za promjene / Coming to Network together for change

Izlazak iz svih recesija do sada, a svi još pamtimo recesiju iz 2008 godine su na svojim leđima donijeli potrošači. To je činjenica koju uvažavaju članice Europske unije, osim Hrvatske. Zbog toga je na mrežnim stranicama Europske komisije javno i jasno istaknuti da je politika zaštite potrošača jedna od prioritetnih politika Europske unije, ali ne i u Hrvatskoj. Hrvatska nema definiranu politiku zaštite potrošača, a „zaštitu potrošača“ je povjerila trgovačko-bankarskom lobiju preko resornog Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

No, izgleda da su se potrošači opametili, bar tako pokazuju studije o čemu piše Glas Istre, da se potrošači širom svijeta su zbog pandemije korona virusa postali oprezniji i štedljiviji, što bi moglo znatno usporiti oporavak gospodarstava nakon Korona krize.

Neki trgovci procjenjuju da će promijenjeno ponašanje kupaca usporiti oporavak, a vlade i središnje banke natjerati na skuplje načine izlaska iz krize zbog korona virusa, uz goleme poticaje. Trgovci izražavaju veliku zabrinutost da kupci nisu raspoloženi za potrošnju te da nemaju povjerenja u gospodarstvo. Pojavljuju se novi oblici štednje na različite načine. Neka kućanstva čuvaju novac ušteđen tijekom provedbe epidemioloških mjera, druga se odlučuju za jeftinije marke, a treća kupuju samo osnovne namirnice. Taj svjetski trend se po internom istraživanju Mreže potrošača Hrvatske jasno osjeća i u Hrvatskoj.

Nesumnjivo je da će na potražnju sigurno utjecati i izuzetan pad kupovne moći onih čije je životno uzdržavanje ugroženo pandemijom, odnosno čak i onemogućeno, kao i promjene obrazaca potrošnje, jer puno zaposlenih nastavlja s radom od kuće, a drastična posljedica je sve veći korpus nezaposlenih potrošača.

Korona kriza je doduše nešto povećala internetsku prodaju  u nekim kategorijama, a često su u ponudi popusti i državni kuponi. No i dalje se osjeća veliki oprez prema proizvodima koji se smatraju nebitnima, tako da je stopa rasta ispod one kojoj se Vlade država zahvaćenih pandemijom COVI-19 nadale.

"Potrošači u fokus stavljaju osnovne kategorije potrošnje", navodi se u Studijama i do sada je rast predviđene potrošnje pao za više od 5 puta.

Dokument istraživača MMF-a iz 2012. utvrdio je da je trajna neizvjesnost nakon početka recesije 2008.-2009. trajno povećala stope štednje, što je smanjilo potrošnju i rast u širem gospodarstvu. Neupitno je da će recesija izazvana pandemijom COVID-19 još više pojačati taj trend, te će se potrošači i u Hrvatskoj kao i svuda po svijetu uskoro će se suočiti s realnošću: jednokratni porezni popusti, odgode plaćanja  i naknade za nezaposlene zbog pandemije istječu u lipnju, te će se nesumnjivo primanja potrošača do kraja godine osjetno smanjiti.

Za očekivati je da će kreatori politika u svijetu zbog toga poticati štediše na potrošnju, ubrzavanjem mjera ublažavanja lockdowna, nudeći veće gospodarske poticaje ili spuštanjem kamatnih stopa još niže, moguće i prema negativnom području.

Npr. Europska središnja banka očekuje rast štednje kućanstava u ovoj godini za šest postotnih bodova, na 19 posto dohotka, te da će i nakon toga ostati na visokoj razini zbog onoga što ekonomisti nazivaju "ožiljkom".

Europske Vlade planiraju smanjiti efekte pretjeranog čuvanja novca na način davanja  izravnih poticaja za povećanje potražnje. Iako se Vlada RH i institucije u Hrvatskoj još libe prognoza u Mreži potrošača Hrvatske procjenjujemo da će u Hrvatskoj potrošnja doživjeti pad za najmanje 20% ove godine, zbog štednje u domaćinstvima.

Novu Hrvatsku Vladu nesumnjivo čekaju veliki izazovi, jer tek u jačoj recesiji se osjeća „snaga potrošača“, a korpus od 300.000 ovršenih i blokiran potrošača i 160.000 nezaposlenih predstavljaju tempirnu bombu za i opasnost za državni bankrot. Nesumnjivo da u takvoj situaciji ni gospodarstvo neće moći podnijeti parafiskalne namete u visini od 60% prihoda, a ni potrošači PDV od 25%.

Pojavljuje se još jedan element kao posljedica osvješćivanja potrošača, da to je da je dubina pada domaće potražnje jedan od glavnih faktora koji će odrediti stope gospodarskog pada i/ili oporavka. Mreža potrošača Hrvatske prosuđuje da će se svi navedeni rizici još povećati, jer naprosto Hrvatska Vlada i gospodarstvo u ušli u „Korona recesiju“ potpuno nespremni, bez ikakvi „Kriznih planova“, bez definirane politike gospodarskog razvoja i zaštite potrošača.

Mogu institucija i političari smišljati sada ideje i planove kakve žele, ali recesiju će rješavati potrošači ! 

Glas potrošača će se u Hrvatskoj konačno čuti !

MPH (Ž.T.)

Dubrovački
Međimurske novine
Net.hr
Regionalni plus