Umrežimo se za promjene / Coming to Network together for change

Dana 09. svibnja 2020. se digla velika prašina diljem Hrvatske na društvenim mrežama jer nijedna banka nije radila iako im na vratima piše da rade. Glede cjelovite informiranosti potrošača aktivisti Mreže potrošača Hrvatske su provjerili na mrežnim stranicama banaka te su utvrdili:

  1. Banke su na mrežnim stanicama jasno istaknule obavijest o promjeni radnog vremena zbog uvjeta epidemije COVID-19 u kojem je navedeno da banke subotom ne rade. Npr. ZaBa (a tako su imale sve) https://www.zaba.hr/home/o-nama/obavijest-o-privremenim-radnim-vremenima-poslovnica#
  2. Sudeći po pozivima na info telefon MICP 0800/42-00 i komentarima na facebook-u https://mobile.facebook.com/story.php?story_fbid=954982098305230&id=348092482327531&_rdc=1&_rdr zatvorene banke su izazvale revolt.

MPG nije davala paušalne ocjene i stavove je li banke moraju raditi za vrijeme pandemije COVID-a9 subotom ili ne, jer je nastala psihoza kada više nitko nije želio čiti bilo kakvo pojašnjenje. Iako u MPH ne poznajemo zakon koji bi definirao kada koji trgovac (banka) mora raditi, već postoji propis da mora prijaviti radno vrijeme i dobiti odobrenje, te u tom prijavljenom radnom vremenu ne smije biti zatvoreno. MPH je bila na strani potrošača i zalaže se da banke rade, jer se u njima zaista mogu poštivati sve mjere zaštite, možda tu i tamo malo pleksiglasa na šalteru.

No, procijenili smo da je revolt neutemeljen, jer nije Krizni stožer naložio bankama (trgovcima) da rade subotom, pače nije nikome naložio kada mora raditi, veće kada može raditi, jedino je zabranjen rad nedjeljom. Ali da bi potrošači dobili cjeloviti informaciju, MPH je uputila molbu za pojašnjenje u Hrvatsku narodnu banku i Krizni stožer, slijedećeg sadržaja:

"Molimo Vas, ako to nije Vaša nadležnost da na uputite koga da pitamo, jer svi se pozivaju da Odluke Kriznog stožera.  Pa se možda može i upriličiti da i nadležni za banke se pojave na presicama, jer nesumnjivo je da se COVID-19, sve više s epodemiloškog područja seli na gospodartvo, tj. ako se pogleda u trgovinama razvidno je da prodaju proizvode koje prije nisu mogli prodati, pri tome su posebno male trgovine (izgleda je je jedino KTC ostao s kupcima u ovoj krizi i jedini mama velika akcijske prodaje) digle cijene nebu pod oblake.

Molimo pomoć od kuda krenuti, jer li za to sve sada u krizi nadležan Državni inspektorat? No čisto sumnjam da se netko usuđuje ići u nadzor banaka, ali bar lobirati se može, jer se one ponašaju najbahatije u ovim problemima.
Ljudi ne mogu do svog novca, a jedino potrošnja potrošača može ublažiti nastupajući recesiju."

Iz Kriznog stožera smo obaviješteni da je to nadležnost HNB-a, a kako smo istovremeno i njima uputili isti e-mail,  očitovanje je stiglo 18. svibnja 2020. godine od HNB, te ga prenosimo u cijelosti: 

Poštovani,

U kontekstu predmetnog zahtjeva i iskazanog nezadovoljstva obzirom da, sukladno Vašim navodima, niti jedna banka u Zagrebu u subotu, 09.05. ove godine, nije imala otvorene svoje poslovnice, a što je onemogućilo građane da dođu do svojih sredstava, prije svega smatramo potrebnim ukazati kako u Republici Hrvatskoj ne postoji propis koji uređuje radno vrijeme svih pružatelja usluga. Naime, postoje zakonski i podzakonski propisi kojima je regulirano radno vrijeme pružatelja usluga u pojedinim djelatnostima(primjerice Zakon o trgovini i Zakon o pružanju usluga u turizmu). Međutim, niti jedan od navedenih i drugih propisa koji uređuju pojedine djelatnosti, ne primjenjuju se na banke niti na pružatelje bankovnih ili financijskih usluga. Slijedom toga, banke samostalno definiraju radno vrijeme u kojem njihovi klijenti mogu ostvariti svoje pravo i fizički doći u njihove poslovnice kako bi realizirali neki od svojih zahtjeva vezano uz ugovorene proizvode/usluge. Radno vrijeme pojedine banke je u pravilu istaknuto i na svim njezinim poslovnicama, a isto se najčešće s klijentima komunicira I putem digitalnih kanala. U tom pogledu možemo Vas izvijestiti da do pojave pandemije COVID-19 nije bilo nikakvih prigovora potrošača na nedostupnost usluga neke od banaka.

No, obzirom na još uvijek aktualnu situaciju vezanu uz korona virus i preporuke epidemiološke struke u vidu minimiziranja socijalnog kontakta, sve banke su još sredinom ožujka ove godine donijele odluke o privremeno izmijenjenom radnom vremenu svojih poslovnica, a o izmijenjenom radnom vremenu su pravovremeno informirali svoje klijente na različite načine (putem internetskih stranica, digitalnih kanala, slanjem SMS poruka, obavijestima na ulaznim vratima poslovnica i sl. Budući da je zdravlje i sigurnost klijenta kao i zaposlenika banaka, prioritet svake banke, u takvim okolnostima izmijenjenog i skraćenog radnog vremena, na preporuku Hrvatske narodne banke, banke su privremeno ukinule naknadu za podizanje gotovine na bankomatima izvan svoje poslovne mreže što znači da je klijent u mogućnosti otići do najbližeg bankomata bilo koje banke i bez dodatnog troška podići gotovinu sa svojeg računa. Isto tako, a također na preporuku Hrvatske narodne banke, mnoge banke su već izdale i debitne kartice po zaštićenim računima i osigurale poseban termin kada u poslovnice mogu doći umirovljenici i najranjivije skupine građana. Osim brige za zdravlje građana (klijenata i zaposlenika banaka), sve prethodno navedeno je usmjereno i na osiguravanje dostupnosti bankovnih i financijskih usluga.

S obzirom na navode kako niti jedna poslovnica banaka u Zagrebu nije bila otvorena u subotu 09.05.2020. godine, možemo Vas izvijestiti kako smo u međuvremenu kontaktirali sve banke vezano uz istaknut problem. Na temelju dobivenih informacija od banaka, možemo Vas informirati kako je većina banaka još sredinom ožujka ove godine donijela odluku o neradnim subotama pa se konkretna odluka primjenjivala i na subotu 09.05. 2020., a neke banke su nas izvijestile kako i inače njihove poslovnice nisu radile subotom. Međutim, prema zaprimljenim informacijama, taj dan (09.05.) u Zagrebu su radile sve poslovnice Agram banke d.d., četiri poslovnice Hrvatske poštanske banke d.d. (na Britanskom trgu, u Savskoj, u Dubravi i u Španskom), četiri poslovnice OTP banke d.d. (centar Almeria, Jurišićeva, Dubrava i Avenue Mall) te jedna poslovnica Privredne banke Zagreb d.d. (u Arena Centru) i Raiffeisenbank Austria d.d. (u City centru East).

Osim toga, banke su nas izvijestile da su vodile računa da klijenti budu pravovremeno obaviješteni o privremenim izmjenama radnog vremena, da do sada nisu imale nikakve pritužbe klijenata vezano za radno vrijeme te da su u ovim specifičnim okolnostima gdje velik dio tvrtki nije radio sa strankama, maksimalno nastojale izaći u susret svojim klijentima kako bi im omogućila nesmetano korištenje usluga, uz sve mjere predostrožnosti i zaštite, kako djelatnika banaka, tako i klijenata koji su koristili usluge u poslovnicama banaka.

Sukladno popuštanju epidemioloških mjera, banke prilagođavaju i svoje radno vrijeme tako da su, već od 11. svibnja ove godine, mnoge poslovnice banaka ponovo otvorene i postupno se vraćaju u režim radnog vremena koji se primjenjivao prije uvođenja ograničenja kretanja i obustave javnog prometa.

Nadamo se da će prethodno navedene informacije i pojašnjenja doprinijeti sagledavanju uvjeta i okolnosti vezane uz prilagodbe poslovanja banaka u izvanrednoj situaciji, a obzirom da iz prethodno dostavljenih informacija iz banaka ne prepoznajemo problem koji bi ukazivao na nedostupnost pojedine bankovne usluge, molimo da nam dostavite informaciju o kojoj se konkretno poslovnici banke radilo, a da na njezinom ulazu nije istaknuta valjana obavijest o radnom vremenu s klijentima.

Unaprijed zahvaljujemo na razumijevanju i povratnim informacijama.

S poštovanjem,

HRVATSKA NARODNA BANKA • CROATIAN NATIONAL BANK
Ured za praćenje zaštite potrošača • Consumer Protection Monitoring Office
Trg hrvatskih velikana 3
HR-10000 Zagreb

Iz pojašnjenja je jasno da Mreža potrošača bila u pravu, te da je iskazivanje revolta preko facebook-a bilo neutemeljeno i to na osnovu djelomičnih ne neprovjerenih informacija. 

Ističemo da po pozitivnim propisima Republike Hrvatske potrošača može birati banku s kojom posluje, te ako nije zadovoljan s jednom bankom može je bilo koje vrijeme promijeniti bez dodatnih troškova.  Poslovanje preko banaka (zanimljivo za potrošače - plaće, mirovine u druga primanja) je zakonsko rješenje u svim članicama EU i šire, pa za to nisu krive ni banke ni Krizni stožer za vrijeme pandemije COVID-19. 

Molimo potrošače da prihvate kriterij da je samo informirani potrošač ujedno zaštićen potrošač. Stoga je nužno poznavati zakone, a to je najlakše ako su potrošači članovi udruge potrošača, ovako je revolt neosnovan, paušalan, pa možda čak i tendenciozan.  Molimo potrošače da djeluju preko svojih udruga, a ne javnim linčem jer tako svi zajedno gubimo kredibilitet ozbiljnosti. 

MPH (Ž.T.)

 

 

Dubrovački
Međimurske novine
Net.hr
Regionalni plus